To su uglavnom osobe koje znaju dobro da uoče neke probleme, ali ne znaju konstruktivno da ih riješe. Njihova životna pozicija je “Ja sam u redu - ti nisi u redu”. Najčešće ispoljavaju ljutnju, bijes ili prezir i kroz to izražavaju svoj osjećaj superiornosti i moći. Svojim nekonstruktivnim kritikama uglavnom izazivaju konflikt prenoseći drugima poruku “Ono kako ja mislim da treba je jedino ispravno”. Često imaju pretjerano krut odnos prema pravilima, zakonu i pravdi i onda kada to ne treba da bude prioritet. U sopstvenim očima, oni su “veliki pravednici” i “borci za pravdu”. Kada imaju neku “vlast”, kao roditelji, učitelji, poslovođe, upravnici obično kontrolom koče druge i demotivišu. U porodici često prave tenziju.
Zašto tako reaguju? Tako pokušavaju da zadovolje potrebu za pozitivnom slikom o sebi i moći. U njihovom pogledu na svijet kombinovana su tri faktora: osjećaj inferiornosti, nemoći, spoljašnji centar kontrole - pokušaj da to prevladaju premještanjem inferiornosti na druge i zauzimanjem superiorne pozicije, perfekcionizam, kriticizam (“ti si loš, a ne ja”), trenutni osjećaj moći, ali dugoročno osjećanje frustracije sa kojim pokušavaju da izađu na kraj pojačavanjem navedenog modela ponašanja.
Kako da izađemo na kraj sa kritizerima? Ponašati se drugačije od njihovog očekivanja. Oni očekuju od druge osobe da se "upeca" u konflikt. Treba im ukazati pažnju i saslušati ih. Često je od koristi metoda parafraziranja “ako sam vas dobro razumio, vi mislite da…” Ali, ne treba se "upecati" na njihove generalizacije, “uvijek”, “nikada”, “treba”, “mora”… već tražiti vremenski i situaciono specifične odgovore (“u ovoj konkretnoj situaciji vi mislite da…zato što…”), i pobijati ih konkretnim primjerima. Morate se zauzeti za sebe i držati se rješavanja problema sada i ovdje. Ne iskazujte slaganje, jer tada pristajete da budete odgovorni za nastali problem. Dajte konstruktivna rješenja za riješavanje problema. Skrenite pažnju na riješavanje problema umjesto njihove orijentacije na istoriju (“od Kulina Bana… pa do naših dana” pristup). Potrebno je prekinuti razgovor ako su preopširni. Korisno je tražiti da kritiku napišu - što je test njihove motivacije i pokazuje koliko su duboko ušli u problem.
0 komentari :
Objavi komentar